Pages

WELCOME (^_^)


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Live Type

Followers

Thursday, 28 July 2011

SUMAYYAH

Sumayyah wanita pertama mati syahid

 Sumayyah binti Khabath adalah hamba Abu Huzaifah bin Mughirah. Tuannya mengahwinkan Sumayyah dengan Yasir bin Amir, perantau dari Yaman ke Mekah. Apabila Allah mengurniakan mereka seorang anak yang diberi nama Amar, Abu Huzaifah pun membebaskan Sumayyah daripada menjadi hambanya.
Apabila Islam mula tersebar, keluarga Yasir antara golongan pertama memeluk agama suci itu. Sumayyah tidak gentar dengan amaran musyrikin Quraisy yang menyeksa dan membunuh sesiapa yang memeluk Islam.
Apabila bangsawan Quraisy mengetahui Sumayyah sudah memeluk Islam, mereka menyerbu rumahnya. Keluarga Amar ditangkap dan dibawa ke khalayak untuk diseksa.
“Mereka sudah menyahut ajaran Muhammad walaupun ditegah oleh pihak atasan Quraisy. Kamu akan menerima balasan kerana ingkar perintah kami,” kata Abu Jahal kepada pengikutnya sambil menarik keluarga Yasir yang terikat ke kawasan padang pasir di luar kota Mekah.
“Mereka tidak serik dengan hukuman kita walaupun pengikut agama yang dibawa Muhammad telah diseksa oleh kita,” kata seorang bangsawan Quraisy yang berjalan di sebelah Abu Jahal.
“Kali ini saya tidak akan bebaskan mereka bertiga sehingga mereka mengaku berhala-berhala kita sebagai tuhan mereka,” tegas Abu Jahal yang mengacah tombaknya ke arah keluarga Yasir yang diseret secara kasar oleh pengikut Abu Jahal.
Mereka berhenti di kawasan lapang yang dipenuhi bongkah batu besar. Yasir, Amar dan Sumayyah ditanggalkan pakaian mereka lalu diikat pada bongkah batu yang panas mendidih dipanah matahari padang pasir.
Kaki dan tangan mereka diikat ketat sehingga tidak dapat bergerak seinci pun. Abu Jahal, pembesar Quraisy dan pengikut setianya ketawa melihat penderitaan ketiga beranak itu.
“Kamu akan diseksa dengan lebih teruk seandainya kamu tidak mahu meninggalkan agama yang dibawa oleh Muhammad. Kamu akan dibebaskan jika kamu sanggup mengaku berhala-berhala di kota Mekah ini sebagai tuhan kamu,” Abu Jahal mula mengambil tali sebat bagi menakutkan Yasir, Sumayyah dan Amar.
“Kami tidak akan mengaku berhala-berhala itu sebagai tuhan kami. Hanya Allah Tuhan kami,” balas Yasir dengan tenang.
“Saya beriman dengan Allah sahaja,” kata Sumayyah pula.
“Berani kamu melawan kata-kata saya,” api kemarahan Abu Jahal semakin membara mendengarkan kata-kata Sumayyah itu tadi.
“Ini balasan kepada kamu kerana enggan menerima berhala-berhala sebagai tuhan kamu,” Abu Jahal dan pengikutnya mula menyebat tubuh Yasir, Sumayyah dan Amar dengan kejam. Hinggakan darah mengalir daripada tubuh mereka yang terikat pada bongkah batu yang panas dipanah matahari tengah hari.
Berita penyeksaan keluarga Yasir sampai ke pengetahuan Nabi SAW sehingga baginda dan Abu Bakar keluar bagi menyelamatkan keluarga tersebut daripada seksaan kejam Abu Jahal dan pengikutnya. Namun, mereka dihalang oleh orang-orang Quraisy yang menyaksikan seksaan terhadap keluarga Yasir.
Hati Abu Jahal semakin sakit melihat reaksi Yasir, Sumayyah dan Amar yang masih enggan menerima berhala sebagai tuhan mereka. Dia mengarahkan pengikutnya memakaikan baju besi kepada ketiga-tiga ahli keluarga tersebut agar bahang matahari semakin menyeksa mereka.
“Kita lihat berapa lama kamu boleh menahan seksa di tengah-tengah kepanasan matahari ini,” sindir Abu Jahal sambil memandang wajah Yasir dan Sumayyah dengan bengis.
“Tiada tuhan melainkan Allah,” kata Yasir, Sumayyah dan Amar merintih dalam kesakitan memakai baju panas.
“Letakkan batu besar ke atas badan Yasir,” arah Abu Jahal lagi kerana geram mendengar kata-kata Yasir sekeluarga.
Seksaan demi seksaan ke atas Yasir menyebabkan fizikalnya menjadi lemah kerana usianya yang sudah lanjut. Akhirnya, Yasir menghembuskan nafasnya yang terakhir dengan menyebut nama Allah tanpa menerima agama berhala Abu Jahal.
Walaupun hati Sumayyah hancur melihat suaminya mati akibat seksaan Abu Jahal yang kejam, dia gembira kepada suaminya mati dalam menegakkan agama Allah.
“Kamu pun mahu mati seperti suami kamu. Lebih baik kamu terima tawaran saya sebelum ajal kamu tiba!” Abu Jahal mahu menunjukkan yang seksaannya mampu mengubah pendirian pengikut Nabi Muhammad kepada ajaran berhala.
“Jangan kamu berharap saya akan menurut kata-kata kamu itu. Tiada tuhan melainkan Allah,”. Hati Sumayyah keras seperti batu teguh pada keimanannya pada Allah.
“Kamu sudah semakin degil dan melawan kata-kata saya!” Abu Jahal mengambil tombak dari tangan kanannya lalu dicucuk ke dalam alat sulit Sumayyah.
“Allahu Akbar”. Begitulah kata terakhir Sumayyah sebelum menghembuskan nafasnya akibat tikaman tombak Abu Jahal itu.
Kematian Sumayyah dengan nama Allah di mulutnya demi mempertahankan keimanan pada Allah adalah peristiwa penting dalam sejarah pengembangan agama Islam. Sumayyah adalah wanita pertama mati syahid dalam sejarah Islam.

*kisah ne boleh kita jdikan tauladan,,
kisah ne saya petik dari http://nursyirah.wordpress.com.

Monday, 25 July 2011

NISA BOWLING Y.S

 pada 24 jualai 2011 [ahad],yayasan telah mengadakan pertandingan bowling antara staff.pertandingan ini mula pada pkul 2 dan berakhir pada pkul 5.saya dan rakan telah diberikan tugasan menjadi pencatat markah setiap kumpulan.setiap kumpulan diwakili 4 kumpulan,iaitu,kumpln merah,putih,hitam,dan biru.
pengarah yayasan iaitu Ybhg encik Mohamad Abu Bakar bin Marzuki dan isteri turut serta dalam pertandingan tersebut.

=> memang seronok melihat staff2 disini bermain,(^_^)

sya jgak ada mengambil gmbar kami kat sna,,
*eh lupa plak kmi mengadakan pertndingan ne kat Riverside Superbowl Parckson.


ne pengarah yayasan sarawak,,
masa ne dia buat perasmian pertandingan bowling.


fadia tengah buat pa tu?hehe,,


ini adalah kumpulan jagaan saya,,
hehe,,dan kat sblah tu kumpulan jagaan eyfa.


salah satu kumpulan yang bertanding..

eyfa dan saya[nisa] hehe,,sempat jugak kami bergambar,,
(^_^)


hah tengah buat pa tu??isshh2,,eyfa dan hafiz,
sorry ek,,,terambil pulak gambar korang ber2,,,he.he,,
(^_^)


Hehe,,,aku lh tu,,,,(^_^)


PROGRAM YAYASAN 23 JULAI 2011

 pada 23 julai 2011 hari sabtu,YAYASAN SARAWAK telah membuat program di SMK PENDAM,saya turut serta dalam mengendalikan program tersebut,,disana pelbagai program sukan diadakan,antaranya ialah sukan bola jaring,futsall lelaki dan wanita,pin pong, dan carrom. memang seronok sangat, (^_^).perjalanan kami ke sana memakan masa 2 jam lbh,,kami menggunakan 2 buah bus.Selepas selesai semua aktiviti,kami semua di jemput untuk singgah di rumah saudara pengarah yayasan sarawak untuk makan.pelbagai makanan yang enak2 disajikan.makanan yang femes kat sna ialah "pulasak" kta org,klau dimkn dgn kari lgi sedap,,,hehe,,

*kepada pengarah yayasan sarawak iaitu YBhg. Encik Mohamad Abu Bakar bin Marzuki Terima Kasih bnyak2.

k kta tengok pic yang sya mbik,,,
sorry lah ada jgak pic yang tak jlas,,,
(n_n)


masa ne kami baru sampai kat skolah tersebut,,
kami dipelawa untuk makan dan mnum,,



ne jagung dari kmpg pendam
jagung ne sedap dan fresh lgi,,hehe,,



masa ne aku baru slsai bermain futsall
aku trus g tmpat kwn2 aku brada,,
ha,,tengok lh,,tgh main carrom,,
terer ke tak main ne?
hehe,,


staff yayasan sarawak vs ckgu smk pendam.



ne abg husni,,
dia pun bru blik main futsall
sma ngan aku gak lh,,
champion futsall nee,,,
hehe,,
*ye ke champion??


ne geng futsall aku,,
hai smpat jgak main carrom,,
hehe,,


budak skolah rendah,,
hai dik,,
cam tau2 je kkak nak mbik gmbar,,
siap pose snyum2 lgi,,
malu ek,,hehe




eyfa pnya keje lh ne...nak mbik gmbar bgitau lh dlu,,
blowm smpat lagi nak pose maut,,


haa,,ne pic aku,,masa ne aku nak main bla jrng,,
aku bahagian WA.
haaa,,pnat jgak lah,,
main 2 game futsall n bla jring,,


masa ne kami kat rmah saudara pengarah untuk makan2
hehe,,

eyfa,,hehe


kak khaty,,,jeling2 udang aku tu,,
ne msti nak mtk ne,,hehe,,



ne makanan yang disajikan kpada kami,,
kat dalam pinggan warna hijau tu "pulasak"nmany,,

tme ne kmi dah slesai mkn,,


ne bnatang plharaan tuan rmah,,sapi nama diberi,,
masa ne kami otw nak naik bus untuk blik,,
(^_^)


,,,sekian dulu dri sye,,

Friday, 22 July 2011

LEMBU DAN AYAM




Dialog antara lembu dan ayam

Ayam : Manusia ni memang pentingkan diri sendiri!
Lembu : Kenapa kau kata macam tu?
Ayam : Tengoklah. Apa mereka buat kat aku!
Lembu : Hah! Buat apa pulak?
Ayam : Aku ni bertelur hari-hari. Aku cadang naklah dapat anak dua tiga ekor. Orang kata ada juga waris aku bila aku dah tak de nanti.Tapi manusia ni memang tak berhati perut. Hari-hari dia orang makan telor aku,Macamana aku nak dapat anak!
Lembu : Alah! Kau punya masaalah kecil aja!
Ayam : ?? Maksud kau?
Lembu : Aku ni, kalau fikirkan nasib aku lagi malang. Rasa nak bunuh diri pun ada. Bayangkan, hari-hari manusia minum susu aku tapi sorang pun tak pernah panggil aku MAK!
Ayam : ?? (Dalam hati: Tak boleh pakai punya lembu!)

Thursday, 21 July 2011

HAA,,,PA NAK JADI,,,,~~~

 Ne lah kwn2 aku,,,mmg prangai mcm budak2,,,buang tabiat,,,hehe,,,tpi mreka ne baik2 blaka,,,kpada rkan seperjuangan ku,,,jgn mrh ye,,,hihi,,


Ne hafiz & eyfa tengah buat blog,,,rjin2 blaja k,,(^_^),,


hehe,,,


mreka berdua ne bkan nak buli,,tpi nak tlong
kkak vivi,,kmas brg,,mreka berdua ne baik kan3,,hihi,,,
kfc,ayam penyet,n pizza,,
jgn lpa k,,,hihi,,,(^_^),,

*moral: jaganlh kta membuli,,,(^_^)

Wednesday, 20 July 2011

rumah IDAMAN 1~~~~lalalalala,,,

salam semuanya~~~~ne aku nak kongsi pasal rumah idaman dan tempat idaman aku,,,aku suka rumah & tempat  yang unik & cantik,,,ini lah impian aku if aku dah berjaya klak,,,insyaallah,,,,eyfa,hafiz,&faddia
jom ngga,,,hehe,,

sbenarnya dulu aku penah beli sebuah buku yang bertajuk "PELIK TAPI BENAR" dalam buku tersebut ada menunjukkan sebuah tempat di holand yang menggunakan jalan air,,,aku memang terpegun mlihat pemandangan yang digambarkan sampai aku berangan nak g sna,,,,mggu ne aku dapat melihat beberapa buah rumah di holland,,,itupun dalam tenet je hehe,,,,,perasaan aku mmg berkobar2 nak g sna,,p pa blh bt,,blown ada rzki lgi,,,,tpi tak mustahilkan klau aku blh pgi,,,??hehe,,,insyaallah,,,aku mmg sukaaa sgat2 tengok rmah kat sna,,haaa.....jum kta tengok rmah idaman & tempat idaman aku,,,,(^_^)


perkampungan air ni hanya menggunakan perahu2 kecil dan sdrhana je,,,
cantik kan?



tme senja,,


ada jambatan,,,,cute btollh perkampungan ne,,,,





kat cni mmg femes dgan kincir air,,




ciptaan ALLAH mmg menakjubkan,,,


*mun rmah aku jak kdak tok,,emmm,alamtnya mati lmas pusak n manok dak di inang bpk ku ya,,,,
p aku nang respect lah ngan cdak tok,,cdak nang pndi mlh rumah,,,
nang pencinta alam,,,da garden house gk ya,,,huuuu,,,
best giller eyh,,,,


*subahanallah Allah yang mencipta langit dan bumi,,,dan kita mstilah menjaga ciptaan-Nya dengan seelok2nya,,,


Rumah unik,,,,,rumah inggeris yang aku minat,,,,blh tahan cute n unik


rumah kasut,,,haha,,lucu jak upa p kcak,,,kreatif pemilik rmah tok,,,,hehe,,,


mmg pemiliknya peminat no 1 HELLO KITTY,,
cute,,,(^_^)


luar dah nampak kcak n cute,,ala-ala dalam citer kartun,,,,
cute kan hehe,,,
kat bwh ne plak didalm rmah tersbut,,,,kreatif,,,
dah mcm dalam citer kartun,,,





halaman rmahnya bnyak pokok bnga,,,emmm,,,tenang,,



hijau,,,,



kreatif n amazing,,,,


tempat ne just for kids,,mmg mcm rumah btol2,,
emmm,,mcm2,,,


haa,,,rmah ne aku ska,,,cute,ringkas,cantik,& tenang
teringin aku nak bt rmah cam ne kat kampung aku,,emmmm,,,,
insyaallah,,,,



*ok lah,,,,takat ne je k,,,nnti aku kongsi psal bnda lain plak,,,,hehe,,,
 bye2 ,,,,,(^_^),,,






LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SLIDESHOW